Írásaink

Motorokról, szerelésről, stb.

Gumiabroncs télen

Mit kell tenni télen a gumiabroncsokkal?

The winter is coming... Ma reggel már 0°C -ban motoroztam reggel a műhely felé. Látva az üzemanyagárakat illetve a Budapesti dugók mértékét, biztosan télen is a robogóm lesz a fő közlekedési eszközöm. Lássuk tehát szépen sorban, mi szükséges ahhoz, hogy télen is a lehető leg biztonságosabban és komfortosabban tudjunk motorozni.Első és szerintem legfontosabb (természtesen alapértelmezettnek vesszük, hogy a motorkerékpár közúti közlekedésre hibátlan állapotban van ) a gumiabroncs. Itt, ( a téli közlekedés esetén ) csakúgy mint az autók esetében két irány van.

A négyévszakos abroncs, illetve a téligumi. Sajnos autókkal ellentétben a gumiabroncs kínálat sokkal kisebb. Úgy gondolom, hogy a hideg ellen lehet védekezni, a csapadék ellen lehet védekezni, viszont a fagyott csapadékkal szemben nem. Ezért a következő szabály szerint motorozom. Amennyiben fagypont alatt esik bármilyen csapadék ( ónos eső, hó ), akkor bizony én lerakom a robogót. A jégen korcsolyázni szeretek, nem pedig a kozúton motorral dupla axelt bemutatni. Itt jött el az a pont, hogy kinek ajánlom a négyévszakos és kinek a téli gumiabroncsot. Négyévszakos gumiabroncs ( Michelin City Grip 2, Heidenau K58, Heidenau K66 ) előnyeit kezdhetjük azzal, hogy egész évben használható nem kell átgumiznunk tavasszal és ősz végén, ezzel spórolva nekünk, illetve a a gumiabroncs ára önmagában is kedvezőbb, mint a téli gumiabroncsoknak. Konkrét példaként az összehasonlításahoz a saját robogóm abroncsait vesszük. Jelenleg ( 2021.11.12-én ) egy szett 90/90-14 + 100/90-14 Michelin City Grip 2 illetve Heidenau K58 gumiabroncs ára 33.000 Ft körül mozog. Négyévszakos abroncsot azoknak javaslom, akik le tudják tenni a motort, ha hó vagy egyéb csapadék hullik fagypont alatt. Nézzük a téligumikat. Nem sok van, a teljesség igénye nélkül felsorolok párat:

  • Heidenau K58 snowtex
  • Heidenau K66 snowtex
  • Michelin City GripWInter
  • MetzelerFeelFreeWintec
  • Mitas MC32 Winter

Hóban latyakban történő motorozás közben megkérdőjelezhetetlen az előnyük a normál, de még a négyévszakos abroncsokkal szemben is. Mintázatuk és gumikeverékük is kifejezetten a téli közlekedésre lett kifejlesztve. Ilyen körülmények között kanyarban mind stabilitásban mind biztonság érzetben sokkal többet nyújtanak. Persze jégen ezek abroncsok sem tapadnak. Nincsen rózsa tövis nélkül, nézzük azokat a fránya hátrányokat. A mintázatuk miatt az egyenes futása a motornak nem pont olyan, mint egy átlagos abronccsal, illetve az áruk is átlagosan kétszeresük a normál abroncsokhoz képest. Maradva az előbbi konkrét páldánál, Heidenau K66 snowtex 42.000 Ft. és ehhez jön még az őszi motorgumi felszerelés, illetve a tavaszi leszerelés. Szóval igen drága. Ezzel együtt mégis úgy gondolom, hogy inkább egy drága gumi kopjon, mint a motor az aszfalton csúszva... ( saját magunk testi épségéről, esetlegesen utasunk biztonságáról nem is beszélve ) Összegezve: Ha minden körölmények között motorral közlekedsz télen is, akkor kötelező a téligumi. Minden más esetben lehet mérlegelni a nyári, illetve négyévszakos abronccsal való közlekedést.