Téli motortárolás
Sajnos a hazánkban uralkodó éghajlat rákényszerít minket arra, hogy télen eltegyük kedvenc kétkerekű aszfaltfaló szörnyetegünket és hagyjuk, hogy békésen aludja téli álmát. De valóban az a legjobb a motorkerékpárunknak, ha addig, amíg nem használjuk, békén hagyjuk és nem zargatjuk a téli pihenő alatt?
A következőekben a téli motortárolás során felmerülő kérdéseket járjuk körbe.
SPOILER: bejegyzéseink termékelhelyezéseket és szolgáltatásokat tartalmazhatnak, melyek mellett vagy éppen ellene szigorúan szakmai szempontok alapján érvelhetünk.
Természetesen vannak köztünk olyan bátor „lovasok”, akik télen is éppen ugyanúgy húzzák a gázt a legnagyobb hidegben, ónos esőben vagy éppen szakadó hóesésben. Nekik egy későbbi bejegyzés fog segíteni abban, hogy hogyan teheti meg a legtöbbet az ember a saját és kétkerekű társának biztonsága érdekében.
Most azokhoz szólok, akik már a hűvösebb hajnalok beköszöntével is egyre gyakrabban ülnek autóba, a motorral való közlekedés helyett. Még most szeretném leszögezni a bejegyzés elején, hogy a teljesség igénye nélkül, általánosságban fogok beszélni a téli motortárolás lehetőségeiről. Természetesen, ahány motor annyi szokás, de más egy műanyagtankos injektoros modernebb vas téli tartása, mint egy fém tankkal és karburátorral rendelkező társáé.
Első dolog, amit érdemes körüljárnunk, hogy hol is fogjuk tárolni kedvencünket, hiszen ez a pont lesz az origója a következő, jó esetben csak 3 hónapnak, de a valóságban ez inkább 5-6 hónap. A legjobb, ha olyan helyet találunk, ami fedett és állandó hőmérséklettel - lehetőleg 15-22 Celsius fok között - rendelkezik. Amennyiben nem rendelkezel ilyen helyiséggel, abban esetben vagy kompromisszumot kötsz, vagy elkezdesz lehetőségek után kutatni.
Egyik ilyen lehetőség, amikor mélygarázsban bérelsz egy parkolóhelyet a motorod számára. Ezek a parkolóhelyek általában 6.000 Ft/ hónaptól indulnak. Előnye, hogy fedett és feltételezhetően viszonylag állandó hőmérsékleten van tárolva télen a motor. Hátránya pontosan az, ami az előnye is. Ez egy mélygarázs, ahová nem csak te, hanem bárki bejuthat, jobb esetben csak az, aki parkolóhelyet bérel, az ember pedig gyarló. Ha nem a saját lakásod vagy munkahelyed mélygarázsa az, ahol tárolod a motort, akkor nagyon nehéz védekezni a lopás ellen. Igen, le lehet zárni kormányzárral, tárcsafékzárral, szerencsésebb esetben le is tudod láncolni egy fix ponthoz, de lássuk be, szombat este egy furgonból kiszáll 3 férfi egy elektromos sarokcsiszolóval, és 5 perc sem kell, hogy vigyék a szeretett járgányodat. Ezen felül sajnos azt az eshetőséget is nehéz kivédeni, ha valaki nekimegy, meglöki az éppen igazak álmát alvó társadat. Az ilyen esetek többségében is sajnos csak futni lehet a húzásból vagy fellökésből adódó károk után. Azt hiszem, ezen a részen tovább léphetünk.
Egy másik, a tárolás szempontjából még jó alternatíva lehet, hogy egyedül vagy 3 motoros haverral összefogva bérelsz egy garázst. Na most, ez se nem fűtött (az esetek 99%-ban), se nem olcsóbb, mint az előbb említett verzió, legalábbis a jelen pillanatban fennálló ingatlanpiaci helyzetek függvényében Budapesten, hiszen ez is alaphangon 6.000Ft/hó/motortól indul, a garázs elhelyezkedésétől és adottságaitól függően. Viszont van egy hatalmas előnye a mélygarázzsal szemben. Ide csak az a három ember, plusz a garázs tulajdonosa léphet be, akik a garázst bérlik. Ezzel sikerült kivédeni, vagy legalábbis minimalizálni a lopás esélyét.
Tárolási helyet figyelembe véve az utcán letakarást vagy egyéb, az időjárás viszontagságainak teljesen kitett féltetős megoldásokra nem térnék ki, hiszen remélem, hogy akik olvassák ezen sorokat, nem bánnának így a kétkerekű társukkal.
A harmadik lehetőség az, amikor PROFI-kra (bocsánat a szóviccért) bízzuk a motorunk téli tárolását és elvisszük kedvenc profimotorszerviz-ünkbe (ígérem abbahagyom), ahol IDE kattintva nézheted meg, milyen PROFI szolgáltatást kapsz (tényleg utolsó volt), a fenti variációktól olcsóbban.